5 redenen waarom u niet om engagement geeft

De CEO geeft geen moer om engagement noch om het bijbehorende personeelsverloop en dat heeft 5 redenen. In dit artikel probeer ik deze redenen te ontkrachten. Bent u klaar voor engagement? 

1. De organisatie is er niet klaar voor

Ik zie de voordelen van het verbeteren van Engagement, maar we zijn er gewoon nog niet klaar voor.

Niet klaar voor? Als ik hun was zou ik me als de wiedeweerga klaar gaan maken! Het nakende tekort aan arbeidskrachten is ingezet. De maatschappelijke tendensen laten niet op zich wachten. En nu als een dolle baby’s maken heeft geen zin. Met andere woorden de organisatie zal klaar moeten zijn. Zij zullen zich moeten voorbereiden.

2. Niet iedere functie is geschikt voor ‘engagement’

Het verbeteren van engagement in een hippe organisatie vol professionals is niet zo moeilijk. Maar hoe zit dat met functies die niet zo leuk zijn?

Ja, hoe zit het met die functies. Er wordt hier vanuit een verkeerd standpunt gekeken. Het gaat er niet of jij (of ik) die functie leuk vindt. Het gaat erom dat diegene die hem uitoefent de functie leuk vindt. Daarbij gaat het vaak niet eens om geld, maar veel vaker om een simpel schouderklopje. En dat kan toch in elke functie?

3. Er is geen Return On Investment (ROI)

Als er alleen iets gezegd kan worden over de zachte opbrengsten of de verwachte opbrengsten zijn onrealistisch, dan moet je er niet aan beginnen.

Diegene die mijn blog al een tijdje volgt weet dat er wel degelijk ROI-modellen speciaal voor het engagement zijn. In mijn thesis en dus ook op dit blog maak ik constant gebruik van het vliegwielmodel van J.J. Phillips. Elke stap komt aan bod op dit blog. Soms moet je alleen nog even geduld hebben!

Het moge duidelijk zijn dat ik het niet hebben van de “return on investment” dus de reinste onzin is. Organisaties hebben gewoon nog niet lang genoeg gezocht en/of hun HR departement heeft nog nooit van retentiemanagement gehoord.

4. Hey, weer zo’n soft HR-plan

We willen dat medewerkers tevreden zijn. We willen dat ze weten dat we ze waarderen.

Ik heb ook al meermaals gezegd dat HR de harde taal van de business kan spreken met retentiemanagement. De taal van de Euro’s. Tegelijkertijd vind ik dat er niets mis is met softe HR plannen. Zeker niet als het gaan om de tevredenheid van werknemers. Dit is toch de sleutel binnen elke organisatie? Gelukkige werknemers zijn per slot van rekening veel productiever en productievere werknemers brengen meer geld op!

5. Engagement is geen echt doel

Er is geen training om medewerkers meer betrokken hun werk te laten doen.

Dat engagement geen echt doel is ligt aan het HR departement die ofwel van de strategische tafel worden gehouden ofwel het retentieprobleem zwaar onderschatten. Als HR nu eens de kosten van verloop liet zien aan de CEO dan zal engagement snel op de agenda staan.

HR kan in tegenstelling tot vorige blogs wel een proactieve rol spelen. Als is het maar haar mond opendoen en het verloop aankaarten op één van de vergaderingen. Ik wil daar graag bij helpen! Voor mijn inleidende presentatie over retentiemanagement verwijs ik je naar slideshare.

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *